بازی سازی در اصل یه کار گروهیه که البته بعضی وقتا پیش میاد یه نفر یه تنه بازی رو میسازه که اون بازی نمیتونه خیلی بزرگ باشه و مطمئنا زمان بیشتری نسبت به ساخت گروهی میبره و اشتباهات زیادی هم به همراهش خواهد داشت. مطلب زیر شامل تیم های مستقل و تیم های AAA کوچک می شود.
تیم های بازی سازی رو میشه براساس اندازه شون به شکل زیر تقسیم کرد:
1. تیم های کوچک ( عمدتا مستقل)
2. تیم های AAA
3. نیم های بزرگ (تصویر شاخص این متن)
به طور کلی نقش های یه تیم بازی سازی از قرار زیره:
- مدیر پروژه
- ایده پرداز/پردازها
- بازی نامه نویس/بازی نامه نویس ها
- طراح/طراحان بازی
- تولید کننده/کنندگان محتوای گرافیکی
- تولید کننده/کنندگان جلوه های ویژه
- تولید کننده/کنندگان محتوای انیمیشن
- تولید کننده/کنندگان محتوای صوتی
- کدنویس/کدنویسان
- مسئول فروش و بازاریابی
وظیفه مدیرپروژه:
- انجام برآورد زمانی و پروژه با مشورت بازاریاب برای اطمینان از بازار هدف
- مدیریت و ایجاد هماهنگی میان دیگر اعضای تیم برای تولید به موقع و طبق هزینه تعیین شده
- نظارت برکار اعضای تبم و تهیه گزارش دوره ای از نحوه پیشرفت پروژه و بررسی آنها
- برآوردن نیازهای معفول اعضای تیم
وظیفه ایده پرداز(پزدازان)
- مطرح کردن ایده بازی
- پرداختن به ایده بازی ( بحث گروهی - توفان فکری - نظرسنجی - مشاهده و مقایسه)
- ارائه ایده پرداخته شده نهایی به صورت مکتوب به مدیر پروژه و بازی نامه نویسان
وظیفه بازی نامه نویس (نامه نویسان)
- تبدیل ایده مکتوب بازی به سنارویو مکتوب ( با روایتی داستان گونه )
- مشخص کردن مفاد بازی ( کاراکترهای خوب - کاراکترهای بد - محیط بازی - موسیقی )
وظایف طراح ( طراحان ) بازی (مرحله)
- پیاده سازی مکتوب بازی نامه
- طراحی معماها، تله ها و جوایز بازی
- طراحی مراحل بازی
- طراحی/افزودن/کاهش فابلیت های کاراکترها
- انجام تمامی کارهای بالا برای سرگرم کننده تر شدن و جذاب تر شدن بازی است.
- محصول کار طراح ( طراحان) بازی را سند مکتوب بازی یا GDD مخفف Game Design Development و ارائه آن به مدیر پروژه مسئولان تولید مفاد
در مورد مابقی نقش ها کمابیش مشخص هستند فقط نکته قابل ذکر این است که همگی تحت نظارت طراح بازی و مدیر پروژه ایفای نقش می کنند.
وظایف مسئول فروش
- بازاریابی
- معرفی محصول (بازی) به بازار
- فروش محصول (بازی)